Jak rozpoznać, że wirnik alternatora wymaga naprawy?
Alternator jest rodzajem przetwornicy prądu przemiennego. Zamienia energię mechaniczną w prąd. Wytwarzany jest on w nieruchomych uzwojeniach na skutek ruchu wirnika, który ma swoje pole magnetyczne. Właśnie ono jest odpowiedzialne za powstanie prądu. Łatwo po tym wszystkim wywnioskować, że jakakolwiek awaria czy nieprawidłowość w pracy wirnika, skutkuje brakiem wytwarzania energii elektrycznej. Jak rozpoznać ten problem?
Jakie są widoczne objawy awarii?
Jednym z pierwszych objawów awarii alternatora może być zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej. Mówi ona o nieprawidłowym napięciu podawanym do akumulatora. Zwykle powinno ono mieć wartość od 13,8 do 14,5 V. Jeżeli będzie ono mniejsze, to dojdzie do rozładowania akumulatora. Większe wartości grożą jego uszkodzeniem.
Bywają jednak takie sytuacje, gdy kontrolka się nie zapali, za to wystąpią inne problemy, z którymi warto udać się do dobrego warsztatu mechaniki samochodowej, takiego jak Autoserwis Przemysław Wróbel. Mowa tutaj o takich objawach, jak:
- po włączeniu zapłonu nie pali się kontrolka akumulatora,
- akumulator często i szybko się rozładowuje,
- światła świecą niejednostajnie, a czasem mrugają,
- z komory silnika dobiega hałas, który wzrasta wraz z prędkością.
Awaria alternatora zawsze jest kłopotliwa. Trzeba go wymontować, naprawić albo wymienić. Powodami nieprawidłowości najczęściej jest zużycie podzespołów roboczych, łożysk lub pęknięta obudowa. Problemy też mogą być skutkiem zwarcia, przebicia w uzwojeniu czy wady w regulatorze napięcia. Awarie mogą również zapoczątkować zanieczyszczenia, które dostały się do układu.
Lepiej naprawić alternator czy kupić nowy?
Naprawa alternatora może być tańszą opcją od zakupu nowego podzespołu. Jednak za każdym razem warto przemyśleć wszystkie „za i przeciw”. Przed powzięciem ostatecznej decyzji warto zapoznać się z cenami alternatorów w sklepach z częściami samochodowymi. Albowiem może się okazać, że zakup nowego nie jest wcale takim złym wyjściem.
Naprawy alternatorów zwykle trwają długo i są bardzo skomplikowane. Tymczasem zamontowanie nowego to sprawa zaledwie kilku godzin. Wymiana na nowy może okazać się tylko nieznacznie droższa od naprawy, a zyski są nie do przecenienia. Przede wszystkim nowy alternator to pewność, że problemy nie powtórzą się prędko. Ponadto jest jeszcze gwarancja producenta. W przypadku części, która została zregenerowana, zawsze istnieje obawa, że coś się znów z niej zepsuje i to w krótkim czasie.