Jak z zyskiem sprzedać samochód dostawczy?

Na pierwszy rzut oka sprzedaż samochodów osobowych oraz dostawczych nie powinna się znacząco różnić, ale jeżeli dysponujemy autem firmowym, musimy przyjąć inną strategię szukania nabywców. Co zrobić, aby sprzedać samochód dostawczy z zyskiem?

Różnice między rynkiem samochodów osobowych, a dostawczych

Pierwszą i najważniejszą różnicą jest prędkość, z jaką auta z obydwu kategorii tracą na wartości. W przypadku pojazdów dostawczych można zauważyć wolniejszy spadek cen, co jest związane ze sposobem ich użytkowania. Głównym atutem samochodów dostawczych jest – zgodnie z nazwą – możliwość transportu towarów, dzięki czemu przedsiębiorstwo generuje zysk. Z tego powodu firmy zwykle eksploatują swoje floty tak długo, jak to tylko możliwe, a następnie poszukują nabywcy dla pojazdów. W przypadku aut poleasingowych sprzedaż zwykle odbywa się na specjalnych aukcjach przeznaczonych dla firm, które kupują hurtem tego typu pojazdy. Związane jest to z faktem, że głównymi użytkownikami takich samochodów są przedsiębiorcy, co w naturalny sposób zawęża potencjalne grono nabywców.

Ustalenie ceny

Pierwszym krokiem do sprzedaży auta z zyskiem jest określenie jego wartości rynkowej, co znacznie pomaga przy sporządzaniu oferty, a także pozwala ustalić, jak dużym polem do manewru dysponujemy podczas negocjacji. W sieci możemy napotkać liczne kalkulatory wartości rynkowej samochodów, jednakże ich dokładność może się różnić w zależności od tego, czy mamy do czynienia z darmową witryną, czy profesjonalną stroną, wykorzystującą obszerne bazy danych. Jeżeli chcemy, aby wycena była precyzyjna, należy wybrać ten drugi wariant i wydać kilkadziesiąt złotych na określenie realnej wartości auta.

Szukanie nabywcy samodzielnie

Jako że samochody dostawcze są w przytłaczającej większości wykorzystywane przez firmy, poszukiwanie kupca można rozpocząć od wysłania maila do przedsiębiorstw transportowych, które mogą okazać się zainteresowane poszerzeniem floty pojazdów. Oczywiście wystawienie ogłoszenia w sieci jest równie skuteczną metodą przyciągnięcia kupca, jednakże podczas pisania oferty warto zachować umiar w zachwalaniu samochodu. Naszym kupcem będzie przedsiębiorca, czyli osoba, która zamierza użytkować auto dokładnie w taki sam sposób, jak my. Rzetelny opis wszystkich zalet oraz wad pozwoli nam znaleźć klientów, którzy nie zaskoczą nas chęcią sprawdzenia pojazdu w warsztacie. 

Skup aut dostawczych

Jeżeli zależy nam na czasie, kontakt ze skupem może być najlepszym wyjściem, gdyż całą transakcję można sfinalizować nawet w ciągu kilkudziesięciu godzin od skontaktowania się z firmą. Skup zajmuje się wyceną oraz oględzinami w lokacji wskazanej przez klienta, a także we własnym zakresie odbiera pojazd – nawet w przypadku egzemplarzy uszkodzonych lub powypadkowych. Ze względu na fakt, iż dotychczasowymi odbiorcami wyeksploatowanych aut dostawczych byli nasi wschodni sąsiedzi, obecnie samodzielna sprzedaż mocno wysłużonych samochodów może sprawiać większe trudności. W przypadku kontaktu ze skupem nie musimy się przejmować atrakcyjnością modelu, tylko zamienić auto na gotówkę przy zredukowaniu formalności do niezbędnego minimum pod postacią umowy o kupnie-sprzedaży.