Na pierwszy rzut oka sprzedaż samochodów osobowych oraz dostawczych nie powinna się znacząco różnić, ale jeżeli dysponujemy autem firmowym, musimy przyjąć inną strategię szukania nabywców. Co zrobić, aby sprzedać samochód dostawczy z zyskiem?
Różnice między rynkiem samochodów osobowych, a dostawczych
Pierwszą i najważniejszą różnicą jest prędkość, z jaką auta z obydwu kategorii tracą na wartości. W przypadku pojazdów dostawczych można zauważyć wolniejszy spadek cen, co jest związane ze sposobem ich użytkowania. Głównym atutem samochodów dostawczych jest – zgodnie z nazwą – możliwość transportu towarów, dzięki czemu przedsiębiorstwo generuje zysk. Z tego powodu firmy zwykle eksploatują swoje floty tak długo, jak to tylko możliwe, a następnie poszukują nabywcy dla pojazdów. W przypadku aut poleasingowych sprzedaż zwykle odbywa się na specjalnych aukcjach przeznaczonych dla firm, które kupują hurtem tego typu pojazdy. Związane jest to z faktem, że głównymi użytkownikami takich samochodów są przedsiębiorcy, co w naturalny sposób zawęża potencjalne grono nabywców.
Ustalenie ceny
Pierwszym krokiem do sprzedaży auta z zyskiem jest określenie jego wartości rynkowej, co znacznie pomaga przy sporządzaniu oferty, a także pozwala ustalić, jak dużym polem do manewru dysponujemy podczas negocjacji. W sieci możemy napotkać liczne kalkulatory wartości rynkowej samochodów, jednakże ich dokładność może się różnić w zależności od tego, czy mamy do czynienia z darmową witryną, czy profesjonalną stroną, wykorzystującą obszerne bazy danych. Jeżeli chcemy, aby wycena była precyzyjna, należy wybrać ten drugi wariant i wydać kilkadziesiąt złotych na określenie realnej wartości auta.
Szukanie nabywcy samodzielnie
Jako że samochody dostawcze są w przytłaczającej większości wykorzystywane przez firmy, poszukiwanie kupca można rozpocząć od wysłania maila do przedsiębiorstw transportowych, które mogą okazać się zainteresowane poszerzeniem floty pojazdów. Oczywiście wystawienie ogłoszenia w sieci jest równie skuteczną metodą przyciągnięcia kupca, jednakże podczas pisania oferty warto zachować umiar w zachwalaniu samochodu. Naszym kupcem będzie przedsiębiorca, czyli osoba, która zamierza użytkować auto dokładnie w taki sam sposób, jak my. Rzetelny opis wszystkich zalet oraz wad pozwoli nam znaleźć klientów, którzy nie zaskoczą nas chęcią sprawdzenia pojazdu w warsztacie.
Skup aut dostawczych
Jeżeli zależy nam na czasie, kontakt ze skupem może być najlepszym wyjściem, gdyż całą transakcję można sfinalizować nawet w ciągu kilkudziesięciu godzin od skontaktowania się z firmą. Skup zajmuje się wyceną oraz oględzinami w lokacji wskazanej przez klienta, a także we własnym zakresie odbiera pojazd – nawet w przypadku egzemplarzy uszkodzonych lub powypadkowych. Ze względu na fakt, iż dotychczasowymi odbiorcami wyeksploatowanych aut dostawczych byli nasi wschodni sąsiedzi, obecnie samodzielna sprzedaż mocno wysłużonych samochodów może sprawiać większe trudności. W przypadku kontaktu ze skupem nie musimy się przejmować atrakcyjnością modelu, tylko zamienić auto na gotówkę przy zredukowaniu formalności do niezbędnego minimum pod postacią umowy o kupnie-sprzedaży.